FAQ – dotyczy przede wszystkim projektów reklamowych, gdyż agencje reklamowe często mają wątpliwości jakiej firmie powierzyć zlecenie. Kubki czy inne wyroby nie są najtańszymi gadżetami, dlatego Klient chce mieć pewność, że wyrób finalny spełni jego oczekiwania. Mamy nadzieję, że poniższe informacje okażą się pomocne.
1/ Kubki reklamowe – jak odróżnić porcelanę od porcelitu?
Najszybszy sposób to odwrócenie kubka „do góry nogami” i przyjrzenie się brzegowi. Jeśli zauważymy różnicę pomiędzy dnem a jego obwodem – oznacza to, że kubek jest z porcelitu. Wynika to z tego, że porcelana szkliwiona jest szkliwem transparentnym, więc w przypadku kubka porcelanowego ta różnica nie będzie bardzo widoczna, a kubki porcelitowe szkliwione są białym szkliwem – dlatego różnica jest zauważalna.
2/ Kolory Pantone – czy można je odwzorować?
W zależności od jakości i koloru porcelany czy porcelitu użytego do produkcji te same kolory mogą mieć nieco inny odcień. Wpływ ma także grubość użytej farby, jej kolor oraz temperatura wypału. Farby ceramiczne nie posiadają oznaczeń Pantone, dlatego nie mogą być porównywane z Pantone w celu idealnego spasowania kolorów. Odstępstwo w niektórych odcieniach może wynosić do 15% i nie może być powodem reklamacji. Pantone służy do określenia koloru, do którego należy maksymalnie się zbliżyć.
3/ Full color – ile to kolorów?
Często pojawiają się wątpliwości, co do ilości kolorów zawartych w określeniu „full color”. Dzieli się on na 4 podstawowe kolory: cyjan, magenta, żółty i czarny (tzw. CMYK). Często zdarza się, że nie jest możliwe idealne odwzorowanie projektu wykorzystując wyłącznie CMYKa, szczególnie w przypadku kolorów m.in. czerwonego, pomarańczowego, różowego, fioletowego, zielonego itp. Dlatego wykorzystuje się dodatkowe kolory wzorując się na palecie Pantone – w celu osiągnięcia lepszej jakości kolorów, które będą maksymalnie zbliżone do tych w projekcie.
Full color nie jest jednoznacznym określeniem ilości zawartych kolorów w projekcie, dlatego dla producentów niezbędna jest znajomość grafiki lub kolorów jakie klient chce wykorzystać.
4/ Jak wyjdzie zdjęcie na kubku?
Można wydrukować zdjęcie metodą kalkomanii i nanieść je np. na kubek (najlepszy efekt na białym podłożu). Kalkomania drukowana jest 4 kolorami CMYK (w tym przypadku traktujemy to jako full color). Niezbędny jest zdjęcie w skali 1:1 jako .tif o rozdzielczości min.300dpi, należy jednak pamiętać, że przy metodzie kalkomanii ceramicznej nie uzyska się jakości wydruku offsetowego. Zdarza się także, że projekty łączone są z dodatkowymi kolorami według wzornika Pantone, w celu uzyskania lepszej jakości.
5/ Projekt wektorowy a rastrowy – jaka jest różnica?
Projekt rastrowy tworzony jest za pomocą pionowo – poziomej siatki i odpowiednio kolorowanych punktów (pikseli). Charakterystyczne jest to, że po zbliżeniu takiej grafiki traci ona jakość i widzimy po prostu piksele, „postrzępiony obraz”. Chcąc np. powiększyć taki będzie on po prostu niewyraźny.
*Ogólnie znane formaty plików dla grafiki rastrowej to: Bitmap, OpenRaster, ICO (Microsoft file format).
*Formaty takie jak JPEG, TIFF, PNG oraz GIF także przechowują obraz według koncepcji rastrowej, natomiast dodatkowo pojawia się w tych formatach kompresja.
*Najważniejsze edytory graficzne: Photoshop, MS Paint oraz GIMP.
Projekt wektorowy – można określić, że jest on tworzony za pomocą figur geometrycznych. Każdy element projektu jest zaprojektowany od podstaw za pomocą punktów, linii, krzywych oraz kształtów lub wieloboków. Charakterystyczne dla takiego projektu jest to, że możemy dowolnie zmieniać jego wielkość bez ubytku jakości.
*Podstawowe edytory graficzne: CorelDRAW, Adobe Illustrator, oraz Inkscape.
6/ Czy jest możliwe wierne odwzorowanie kolorów?
Niestety, nie zawsze, gdyż druk odbywa się sproszkowanym szkliwami ceramicznymi odpowiednio spreparowanymi i ich paleta barw jest ograniczona. Gadżet reklamowy ozdobiony jest w sposób trwały, lecz Klient musi się liczyć z tym, że zadane kolory wg Pantone nie zawsze będą zachowane.
7/ Czy wyroby zdobione kalkomanią można myć w zmywarce?
Metoda zdobienia kalkomanią ceramiczną (czyli wyroby porcelanowe / porcelitowe) jest jedną z najtrwalszych, dlatego bez obaw można używać je w zmywarce. Dekoracje wypalane są w ponad 800st.C dzięki czemu bardzo trwale wiążą się z podłożem.
Pewne ograniczenia pojawią się jedynie w przypadku zdobień zawierających złoto czy platynę – tak dekorowane wyroby również można zmywać zmywarce jednak należy zachować pewne środki ostrożności co do detergentów, czy temperatury mycia.
Oprócz kalkomanii ceramicznej wyróżnia się także szklarską – przeznaczoną na powierzchnie szklane. Dekoracje wypala się w temperaturze w ok. 580st.C i w ich przypadku zaleca się mycie ręcznie. Znacznie przedłuży to ich trwałość.
8/ Ile kosztuje kubek z nadrukiem?
To pytanie zawsze wywołuje uśmiech na naszej twarzy, gdyż tak naprawdę trudno podać jednoznaczną cenę na tak ogólne dla nas pytanie. Chcąc przedstawić ofertę musimy poznać takie szczegóły jak: docelowy wyrobów, wielkość nakładu, grafika i ilość kolorów, umiejscowienie i wielkość grafiki oraz termin realizacji.
Dopiero mając te informacje przystępujemy do wyceny. Jak widzicie tych kwestii jest parę i wszystkie mają wpływ na cenę.
9/ Jaka jest minimalna ilość zamówienia?
W przypadku projektów reklamowych jak np. kubki – minimalna ilość to 100szt. Jednak to minimum może się zmienić w zależności o trudności projektu, jego opłacalności lub po prostu obłożenia produkcyjnego.
10/ Jaki model kubka jest najtańszy?
Chcąc zachować niską cenę należy brać pod uwagę prosty kubek typu BOSS. Jest on dosyć popularny dla zdobień reklamowych – właśnie ze względu na niską cenę.
Mając nieco większy budżet tak naprawdę możemy wybrać wiele innych fasonów.
Warto także wiedzieć, że ceny kubków kolorowych – nawet w przypadku kubka BOSS są znacznie wyższe.
11/ Czy powierzając towar należy mieć na uwadze nadwyżkę?
Chcąc powierzyć towar do zdobienia należy pamiętać o konieczności zakupu większej ilości surowca o około 3%. Wysokość nadwyżki uzależniona jest także od jakości wyrobu (produkt polski / importowany) oraz wielkości nakładu. Te kwestie ustalane są indywidualnie z Klientem.
Powierzony towar po produkcji lub w jej trakcie jest skrupulatnie rozliczany. Nadwyżka służy do uzupełnienia luki pojawiającej się, gdy kubki okażą się uszkodzone w transporcie, niepełnowartościowe (posiadające wady dyskwalifikujące do użycia) czy uszkodzone podczas produkcji.
12/ Ile trwa realizacja zamówień projektów reklamowych?
Najczęściej wielkości nakładów pozwalają na realizację w ciągu 10 – 14 dni roboczych. Nie zawsze jesteśmy w stanie jednoznacznie określić termin realizacji, gdyż zależy to także od momentu złożenia zamówienia przez Klienta.
*Czy określony termin realizacji da się zmienić? – oczywiście, w miarę naszych możliwości podajemy klientowi realny, możliwie jak najkrótszy termin.
*Dlaczego to trwa tyle dni? – w tym czasie musimy zgromadzić niezbędne surowce do produkcji (porcelanę, kalkomanie), podekorować, wypalić oraz przygotować towar do wysyłki.
13/ Czy posiadamy kalkulator cenowy dla projektów reklmowych?
Jak na razie nie stosujemy kalkulatora do samodzielnego wyliczenia ceny. Jest wiele czynników, które decydują o wysokości ceny. Nie da się na tyle uogólnić tych czynników, żeby wyliczona w kalkulatorze cena była rzetelna. Często firmy zastrzegają, że należy taką cenę traktować jako poglądową. Rzeczywiście może ona Klientowi przybliżyć ostateczną cenę, ale często bywa zawyżona. Chcemy tego uniknąć i zaproponować Klientowi od razu odpowiednią i adekwatną do zapytani cenę.
14/ Jakie są koszty wysyłek?
Współpracujemy z kurierami FedEx, PEKAES, Delta Kurier oraz Geis. Koszty przesyłek najczęściej doliczone są dodatkowo lub kalkulowane indywidualnie – w zależności od wielkości zamówienia. Oczywiście Klient może w swoim zakresie odebrać towar lub zaawizować swojego kuriera.
1 paleta = 130,00zł netto
1 półpaleta = 80,00zł netto
1 paczka do 30kg = 25,00zł netto